Istoria sporturilor electronice de la origini până în prezent

Istoria sporturilor electronice

Istoria sporturilor electronice de la origini până în prezent

eSports reprezinta un fenomen care atrage anual milioane de noi jucatori, astfel ca, impartasind aceeasi pasiune ca si voi, m-am gandit sa adun aici cele mai importante borne din istoria sporturilor electronice.

Sumar

  • Inceputurile
  • Aparitia primului joc digital pe calculator
  • Anii 80 si trecerea la un alt nivel al fenomenului
  • Era Nintendo
  • Cum a schimbat Quake fata eSport-ului
  • Starcraft: Brood War, un alt joc de referinta
  • Primul turneu cu premii totale de un milion de dolari
  • Anul 2.000: World Cyber Games
  • Anul 2008: Federatia Internationala de eSports
  • Explozia eSport si listarea la pariuri a meciurilor
  • Top agentii online care ofera pariuri eSports

Dezvoltarea tehnologiei le-a oferit oamenilor accesul la foarte multe facilitati, printre ele si jocurile electronice. Nu a fost dintotdeauna asa, insa cu sustinere industria s-a dezvoltat treptat si a ajuns in punctul acesta. Istoria sportului electronic iti prezinta evenimentele majore care au stat la baza dezvoltarii sale pana in punctul acesta.

Sportul electronic a devenit din ce in ce mai popular prin randul tinerilor. Ulterior acesta s-a dezvoltat si de-a lungul timpului s-au gandit si produs jocuri pentru toate varstele. Simulatoare, jocuri de strategie, sport, toate acestea fac parte din ceea ce numim industria jocurilor video, a carei valoare se apropie de ordinul miliardelor de dolari.

Istoria sporturilor electronice – Inceputurile

Cu fiecare an care trece jocurile trec la un alt nivel si amatorii de sport electronic au ocazia sa se bucure de tehnologie de ultima generatie. Dar cine crede ca eSport-ul s-a dezvoltat peste noapte cu siguranta se inseala. Alexander Shafto Douglas este practic primul om care a organizat primul concurs de asemenea anvergura.

Istoria sporturilor electronice X si O – sursa foto: history-computer.com

In 1952 lucra la Cambdridge, la doctoratul sau despre interactiunea dintre oameni si computere. Lucrul acesta i-a deschis cateva orizonturi si a avut ideea de a implementa X si 0 ca joc pe calculator. Pret de cativa ani oamenii au putut juca impotriva computerului.

Sase ani mai tarziu, directorul din 1958 al Instrumentatiei Higinbotham a prezentat primul joc cu adevarat multiplayer. „Tennis for two” sau “Tenis in doi” era un joc pe care il puteai juca cu ajutorul unui joytstick. Cu acesta jucatorii reglau traiectoria si trimiteau mingea peste fileu. Este primul joc multiplayer recunoscut in aceasta industrie.

Istoria sporturilor electronice – Aparitia primului joc digital pe calculator

Spacewar sunt convins ca nu este un joc care sa va spuna foarte multe, dar el este primul joc digital aparut pe calculator. In 1962, angajatii de la Tech Model Railroad Club au reusit sa perfecteze un joc pe modelul de calculator MIT PDP-10. Informaticianul Steve Russel si colegii sai, Martin Graetz si Wayne Wiitanen aduceau Spacewar pe computer. Doi jucatori, fiecare controland o nava spatiala erau nevoiti sa joace unul impotriva celuilalt.

sursa: twitter

Era despre doua nave spatiale care aveau munitie si combustil limitate. Acestora li se adauga si lupta impotriva campului gravitational, ceea ce facea jocul unul captivant. Este catalogat drept primul joc digital pe computer din intreaga lume. Celebrul cotidian New York Times l-a pus la loc de cinste, in top 10 al jocurilor pe calculator din intreaga lume.

1972 este un an de referinta in lumea sportului electronic. A avut loc primul turneu de eSports din lume. Pentru ca jocurile erau limitate si nu toata lumea avea acces la ele, totul s-a petrecut in Laboratorul pentru Inteligenta Artificiala al Universitatii din Stanford. 24 de jucatori au concurat pe parcursul unei singure zile, in incercarea de a-si invinge adversarul la Spacewars. Premiul a fost atunci unul mai mult simbolic, un abonament anual la revista Rolling Stones. Bruce Baumgart se numea cel care reusea atunci sa castige.

Istoria sporturilor electronice – Anii 80 si trecerea la un alt nivel al fenomenului

De la un an la altul programatorii au incercat sa dezvolte si sa vina cu ceva nou pe piata de gaming, acolo unde conditiile permiteau. In 1980 competitia de jocuri video a ajuns catre publicul larg. A fost momentul cand Atari a organizat campionatul de Space Invaders. Asteroids si Starfire intrau in joc, fiind doua masini electronice care permiteau jucatorilor sa se inregistreze sub un pseudonim si un scor.

Cu Space Invaders, Atari a inceput sa puna bazele celui ce avea sa fie eSport-ul din zilele noastre. Prima varianta a jocului a fost jucata in 1980, intr-o competitie denumita Campionatul de Space Invaders. Peste 10.000 de persoane au luat parte la competitie, dar una singura a reusit sa castige marele premiu, o masinarie Asteroids.William Salvador Heineman avea atunci sa fie cel mai bun.

Statele Unite ale Americii au jucat un rol important in dezvoltarea jocurilor video. Unul dintre momentele de referinta a fost si cel in care Walter Day a creat Twin Galaxies. Organizatia venea in ajutorul jucatorilor, carora le pastra scorurile si ii punea intr-o ierarhie generala. Un an mai tarziu a fondat echipa nationala de jucatori profesionisti din Statele Unite ale Americii. Importanta acordata acestei sfera si faptul ca a gazduit primul concurs de jucatori profesionisti din America de Nord, il pune pe Walter Day printre pionerii Esports-ului.

Era Nintendo

Era nevoie de o grafica mai buna, iar daca Atari a avut partea ei de glorie la inceputul anilor 80, era momentul ca Nintendo sa preia initiativa. Nintendo Entertainment System este o companie japoneza de jocuri video si electronice. Incepand cu anul 1985, aceasta si-a facut un nume America de Nord, unde a devenit un brand in industria jocurilor video. In anul 1991 a fost lansata pe teritoriul SUA, SNES (Super Nintendo Entertainment System), lucru pe care l-a facut un an mai tarziu si in Europa.

Istoria sporturilor electronice – SNES / sursa: gamespot

SNES venea cu o grafica superioara generatiei anterioare, Sega Genesis. Practic, Nintendo a contribuit la imbunatatiarea exponentiala a jocurilor video, intr-o perioada foarte scurta de timp. Un permanent aliat al jocurilor video, a sustinut jocul de competitie sa se dezvolte si mai mult. In 1990 a avut loc Campionatul Mondial Nintendo, care presupunea o serie de turnee prin Statele Unite ale Americii.

Succesul pe care l-a avut i-a permis sa se bucure de aceeasi popularitate si patru ani mai tarziu. In 1994, din dorinta de promovare a celebrei SNES, Nintendo a ales Studiorile Universal drept loc de desfasurare al unui alt concurs mondial intre jucatorii profesionisti. Finala evenimentului s-a tinut in California, in San Diego.

Istoria sporturilor electronice – Cum a schimbat Quake fata eSports

Potential a existat mereu, dar adevarata explozie a venit odata cu lansarea jocului Quake. Un joc pe calculator de tipul FPS (First Person Shooter), aparut in anul 1996. Era jocul potrivit pentru actiunea de tip multiplayer. Experienta capatata de dezvoltatorul jocului i-a permis sa contruiasca un joc pe un motor creat in premiera. Software ID a avut patru ani la dispozitie sa puna la punct acest lucru, dupa ce intre timp a lansat jocuri precum Wolfenstein 3D, Doom 1 si Doom 2.

Spre deosebire de jocurile lansate anterior lui, Quake venea cu ceva special. Sase harti cu un nivel diferite, tocmai perfecte pentru un joc competitiv. Jucatorii aveau nevoie de o memorie buna, pentru a se duce direct la locul unde se gaseau armele speciale. Accesul la internet a tot mai multe persoane crestea rivalitatea intre jucatori. A fost momentul cand s-a atins cu adevarat potentialul real al fenomenului eSport in lume.

Red Annihilation s-a numit competitia despre care putem spune ca este primul turneu cu adevarat din eSport. Fiind un turneu in care prima faza s-a desfasurat pe internet, au fost peste 2.000 de participanti, care s-au infruntat intre ei. A doua faza s-a tinut in Atlanta, la Electronic Entertainment Expo din World Congress Center. Spectatori numerosi au venit sa-i sustina pe cei mai buni 16 jucatori din faza online. Premiul cel mare, un Ferarri 328 GTS avea sa fie castigat de Dennis „Thresh” Fong. El a fost inclus si in Cartea Recordurilor drept primul jucator profesionist de eSports.

Istoria sporturilor electronice – Starcraft: Brood War, un alt joc de referinta

A tinut ceva febra Quake, dar nu a fost singurul element care a stat la baza dezvoltarii jocurilor pe calculator. Un an mai tarziu Blizzard a lansat Starcraft: Brood War, un joc de referinta pentru lumea gaming-ului. Lansarea lui a echivalat si cu revenirea din criza a Asiei, o piata care s-a dovedit importanta in domeniul acesta, al sporturilor electronice. Timp de doi ani, in perioada 1997-1999, Coreea de Sud a fost afectata destul de rau de criza financiara. Asta i-a obligat pe pasionatii de gaming sa se reorienteze spre salile de internet cafe pentru ca erau mai ieftine.

Conditiile foarte bune si internetul de mare viteza le-a permis tinerilor sud-coreeni sa socializeze si impreuna sa faca din Starcraft un joc extrem de popular in randul lor. Atat de popular cat sa convinga anumite posturi de televiziune sa lanseze canale dedicate competitiilor de Stracraft. Toate astea au fost reteta perfecta, sponsori precum Samsung fiind atrasi sa sustina echipe din Coreea de Sud.

Sponsorizarile curgeau pe banda rulanta. Firme dintre cele mai mari voiau sa ajunga in prim-plan si tinerii sa stie de ele. Pe hainele jucatorilor profesionisti erau trecute cele mai in voga firme care aveau legatura cu acest domeniu.

Istoria sporturilor electronice – Primul turneu cu premii totale de un milion de dolari

Potrivit cifrelor, secolul XXI a fost pregatit sa primeasca cu bratele deschise lumea eSports. Online-ul prindea viata, internet cafe-urile erau foarte populare, iar istoria sporturilor electronice era pregatita sa scrie un capitol de exceptie. Pasionatii de jocuri video puteau acum sa acceseze mult mai simplu noile jocuri, la cele mai inalte performante. Ulterior, lucrurile au evoluat si au inceput sa apara tot mai multi jucatori, care fie jucau de la sala de internet, fie de acasa. Tot atunci se puneau bazele primelor organizatii de eSports, parte dintre ele activand si in ziua de astazi.

  • SK Gaming – 1997
  • 4Kings – 1997
  • Ninjas in Pyjamas – 2000
  • Tean 3D – 2002
  • Mousesports – 2002
  • Complexity Gaming – 2003
  • Fnatic – 2004

Premiile au crescut si ele cu multe zero-uri spre deosebire de ce se intampla pana in anii 2000. Fun Technologies a organizat Campionatul Mondial de Jocuri pe Internet, unde au luat parte 71 de jucatori. Acestia au concurat pentru marele premiu de un milion de dolari si acela a fost unul dintre turneele organizate atunci. In 2010 s-au organizat de peste 20 de ori mai multe turnee ca perioada de inceput de secol XXI.

Desi sunt mai multe discipline pentru care se organizeaza competitii importante in lume, cele de Dota 2 sunt la alt nivel cand vorbim despre fondul de premiere. Din 2015 si pana in prezent, The International a oferit premii in valoare totala de 137,7 milioane de dolari.The international este o competitie de Dota 2 care din 2015 se organieaza anual de catre cei de la Valve.

Istoria sporturilor electronice – anul 2.000: World Cyber Games

In anul 2.000 a luat nastere si World Cyber Games, competitie care presupunea intrecerea in mai multe discipline sportive. Este asociata ca fiind varianta eSports a Jocurilor Olimpice de Vara. In anul 2000, pe 7 octombrie, implicarea Coreei de Sud in eSports a fost totala. A sustinut organizarea World Cyber Gamers Challenge, eveniment sponsorizat de Ministerul Culturii sud-coreean. Intrecerea a adus 17 echipe la linia de start, care s-au intrecut in jocuri precum Quake 3, Fifa 2000, Age of Empires II si Star Craft: Brood War. De la un an la altul premiile au crescut, iar in zilele noastre au ajuns la 600.000 dolari, de trei ori mai mult ca prima editie organizata.

Istoria sporturilor electronice – World Cyber Games

Pana in 2013 a fost o intrecere organizata anual. Din acel moment organizatia s-a inchis, mai multi sponsori acuzand conducerea WCG de mai multe lucruri. S-a incercat o reconciliere cativa ani mai tarziu, dar turneul programat sa aiba loc s-a anulat. Abia in 2019 s-a organizat, dar fara cateva discipline importante.

Dupa sase ani de pauza, World Cyber Games 2019 s-a organizat din nou. Orasul Xi an (China) a fost locul de intalnire al celor 506 participanti. Acestia s-au intrecut in discipline precum Dota 2, CrossFire, Hearthstone, Clash Royale, Honor of Kings si Warcraft 3: The Frozen Throne. 612.500 dolari a fost totalul premiilor oferite. Trebuie luat in considerare ca au lipsit jocuri dintre cele mai in voga, precum Fortnite, Counter-Strike: Global Offensive sau League of Legends.

Federatia Internationala de eSports (2008)

A fost perioada in care s-a infiinta si Federatia Internationala de eSports. S-a intamplat in anul 2008, atunci cand IeSF a si planuit primele sale evenimente. Astfel, in intervalul 2008-2020, aceasta a organizat 12 evenimente. Primul dintre ele tinut in afara Asiei a avut loc la Bucuresti, unde tot Coreea de Sud s-a bucurat de victorie si a fost tara castigatoare. League Of Legends, Starcraft II, Tekken Tag Tournament si Alliance of Valiant Arms au fost jocurile pe care le-au avut la dispozitie.

In parte mare aceasta Federatie a fost instituita de organizatiile care aveau echipe de Counter-Strike, un alt joc legendar. Este cel mai jucat joc din istoria sporturilor electronice (ultimii 10 ani) de tip First Person Shoots. Astazi exista o varianta superioara 1.5 si 1.6, numita Global Offensive.

Aceeasi Federatie a lucrat intens la introducerea eSports ca sport olimpic. Este o propunere facuta de cativa ani. Prima urma de speranta este Japonia, considerata una dintre tarile care au pus umarul la dezvoltarea jocurilor. Legile japoneze nu permit organizarea de competitii eSports pe bani, aspect asupra caruia s-a lucrat intens si legile au devenit mai permisive. Mai mult, Comitetul Olimpic de la Tokyo a oferit posibilitatea organizarii catorva evenimente sportive pe perioada Jocurilor Olimpice de Vara, dar in afara competitiei.

Practic s-a facut un prim pas spre normalitate, asa cum au spus sefii Federatiei International de eSports. In 2019, Dota 2, Tekken 7 si Mobile Legends au fost acceptate drept discipline sportive la Jocurile Asiei de Sud-Est.

Explozia eSport si listarea la pariuri a meciurilor

Concursuri precum The International, dotate cu zeci de milioane de dolari, au adus eSport-ul in atentia a tot mai multi sponsori. Unibet (Licenta nr 1160657W000330 eliberata de ONJN pana in 31.08.2026) a semnat in 2018 un parteneriat pe doi ani cu Astralis, una dintre organizatiile actuale de eSports.

PARIAZA PE ESPORTS CU 300 RON BONUS

Tot din acel timp competitiile de sport electronic si-au loc incet si sigur in oferta bogata a acestui operator de pariuri sportive si cazino online. Zilele acestea se desfasoara competitia de Counter-Strike:Global Offensive – ESL Pro League Season 11. Meciurile din cadrul acestei competitii se gasesc in oferta eSport, acolo unde si Astralis urmeaza sa evolueze. Aceasta este favorita in meciul cu Team Vitality, 1.25 fiind cota sa pentru victorie.

cote unibet pariuri online esports

Evenimentele de sport electronic sunt in plina desfasurare. Cele de Counter-Strike: Global Offensive nu sunt singurele. In oferta existe si alte competitii de Dota 2, FIFA, Pro Evolution Soccer, ele fiind transmise in direct gratie functiei de streaming.

AICI POTI PARIA PE eSports

Top agentii online care ofera pariuri eSports

  • UNIBET
  • BETANO
  • NETBET
  • BETFAIR

Daca ti-a placut articolul Istoria sporturilor electronice, nu ezita sa il distribui si prietenilor tai!